شهرداری آماده اجرای تقاطع غیرهمسطح شهید مدرس

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهردار همدان اعلام کرد: بر اساس مطالعات طرح جامع شهر همدان، اولویت نخست اجرای پروژه‌های غیرهمسطح است و ما در حال بررسی علمی اجرای زیرگذر یا روگذر در میدان مدرس هستیم.

به گزارش همدانی ها،  وحید علی ضمیر به پروژه مهم پل شهید مدرس اشاره کرد و گفت: مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد اجرای روگذر به لحاظ فنی و هزینه‌ جابه‌جایی تأسیسات، گزینه مناسب‌تری است اما شهرداری آمادگی اجرای هر دو گزینه ( زیرگذر یا روگذر) را دارد.

همدان پیشگام در مدیریت هوشمند ترافیک با هوش مصنوعی

معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهردار همدان، اعلام کرد: همدان نخستین شهر کشور است که قصد دارد با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، مدیریت تقاطع‌ها را به‌صورت خودکار و داده‌ محور انجام دهد.

علی‌ضمیر با بیان اینکه هم‌ اکنون ۱۱ تقاطع هوشمند در سطح شهر فعال هستند و کار پایش و کنترل ترافیک به‌صورت ۲۴ ساعته و بدون قطعی در حال انجام است، گفت:  این سامانه‌ها با همکاری دانشگاه بوعلی سینا طراحی شده و در کاهش تصادفات شهری و تسهیل عبور و مرور نقش مؤثری داشته‌اند.
او افزود: در فاز نخست، تقاطع حبیبی و بلوار بهشت به‌طور آزمایشی تحت کنترل هوش مصنوعی قرار می‌گیرند تا نتایج علمی آن در بهبود ترافیک شهری ارزیابی شود.

علی‌ضمیر با اشاره به عملکرد قابل دفاع شهرداری در شرایط اقتصادی فعلی گفت: در بخش عمرانی، حجم گسترده‌ای از پروژه‌ها در حال اجراست که شامل مجتمع‌های اداری، ورزشی و پارکینگ‌های عمومی است.
وی افزود: پارکینگ سینا که یکی از مطالبات جدی مردم بود، به بهره‌برداری رسیده و پروژه آقاجانی‌بیگ نیز پس از حل مسائل حقوقی، آماده افتتاح است.

پیشرفت چشمگیر در پروژه‌های شهری

به گفته‌ی معاون شهردار، مجتمع گردشگری کبابیان یکی از پروژه‌های شاخص شهر است که هم‌اکنون به مرحله فونداسیون رسیده و در بافت مرکزی شهر با حداقل مزاحمت برای شهروندان در حال اجراست.

علی‌ضمیر با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه آب‌های سطحی گفت: با اجرای طرح‌های هدایت آب‌های سطحی و لوله‌گذاری در ورودی شهرک مدنی، بلوار بهشت و شهرک فرهنگیان، آب‌گرفتگی‌ها در همدان به حداقل رسیده است.
او هزینه خرید لوله‌های پروژه سیل‌برگردان غربی شهر را حدود ۲۷ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در رودخانه‌های بلوار کاج، دره مرادبیگ و انتهای بلوار شهدای سلامت نیز عملیات جداره‌سازی و پوشش انجام شده است.

بازآفرینی بافت تاریخی؛ الگویی برای سایر شهرها

علی‌ضمیر به طرح بازآفرینی شهری همدان اشاره کرد و گفت: در هیچ شهری به اندازه همدان پروژه بازآفرینی با این گستردگی انجام نشده است.
به گفته‌ی او، عملیات بهسازی در میدان امام(ره)، خیابان بوعلی، اکباتان و مسیرهای منتهی به میدان در حال تکمیل است، همچنین پروژه ساماندهی سمسارخانه به‌طور کامل پایان یافته و راسته گلشن نیز به‌طور کامل مرمت و جداره‌سازی می‌شود.
او افزود: خانه تاریخی پوستی‌زاده از پروژه‌های اثرگذار در این طرح است و تلاش داریم اصالت بافت تاریخی شهر حفظ شود.

گسترش پیاده‌راه‌ها و بهبود معابر شهری

در ادامه نشست، معاون شهردار با اشاره به اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی ۶ خیابان اصلی منتهی به میدان امام(ره) گفت: در خیابان باباطاهر، با وجود برخی تأخیرها از سوی میراث فرهنگی، پروژه به‌صورت فعال در حال اجراست و سازه سایت موزه نیز تا پایان سال تکمیل خواهد شد.
او افزود: در خیابان پاستور نیز بخشی از سواره‌روها به پیاده‌رو تبدیل شده تا شهروندان فضای ایمن‌تری برای تردد داشته باشند. اصلاح و بازسازی پیاده‌روهای فرسوده در سراسر شهر نیز در دستور کار است.

اجرای ۳۷۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر

علی‌ضمیر با بیان اینکه هر تن قیر حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد گفت: از سال ۱۴۰۰ تا امروز بیش از ۳۷۰ هزار تن آسفالت در سطح شهر اجرا شده که ۵۰ هزار تن آن مربوط به سال جاری است.
وی افزود: با خرید فلاکس آسفالت جدید و کارخانه ۱۶۰ تنی آسفالت، ظرفیت تولید به شکل چشمگیری افزایش یافته و هدف ما این است که هر منطقه شهری یک دستگاه اختصاصی پخش آسفالت داشته باشد.
او همچنین از فعالیت معدن شن و ماسه آق‌حصار خبر داد و گفت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد نیاز شهر در تأمین مصالح آسفالت از منابع داخلی تأمین می‌شود و همدان در این حوزه خودکفا است.

توسعه فضای سبز و بوستان‌های شهری

به گفته‌ی معاون شهردار، توسعه پارک‌ها و فضاهای سبز از دیگر محورهای فعالیت عمرانی است. وی گفت: در بوستان ارم، پارک مردم و سایر نقاط شهر پروژه‌های بهسازی و توسعه فضای سبز در حال اجراست تا سرانه رفاهی شهروندان افزایش یابد.

سامانه‌های هوشمند شهری؛ از مجوز تا ترافیک

علی‌ضمیر در ادامه از عملیاتی شدن چند سامانه هوشمند خبر داد: سامانه‌های صدور مجوز، پایش آسفالت و رصد تقاطع‌های غیرهمسطح از جمله اقدامات مهم در مسیر شهر هوشمند هستند.
او تأکید کرد که همدان با اجرای سامانه‌های پایش تصویری و هوش مصنوعی، اکنون جزو شهرهای پیشتاز کشور در حوزه مدیریت ترافیک هوشمند است

کنترل سرعت و پایش تصویری در سراسر شهر

به گفته‌ او، در حال حاضر ۲۱ دوربین کنترل سرعت در سطح شهر فعال است که از این تعداد ۶ دوربین در رینگ مرکزی و ۸ دوربین در محدوده زوج و فرد قرار دارد.
وی افزود: در مجموع ۱۲۰ نقطه از شهر تحت پوشش دوربین‌های پایش تصویری است که بخش زیادی از آن‌ها به سامانه پلاک‌خوان تبدیل شده یا در حال تبدیل است.

نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون شهردار با اشاره به برنامه‌های توسعه حمل‌ونقل گفت: برای بهبود تردد شهروندان، ۴۰ دستگاه اتوبوس جدید خریداری شده و ۱۲ دستگاه دیگر نیز در قرارداد با ایران‌خودرو دیزل در حال نهایی شدن است.
او از بازسازی ۶۰ دستگاه اتوبوس فرسوده خبر داد و افزود: اتوبوس‌های بخش خصوصی تقریباً حذف شده و ناوگان حمل‌ونقل عمومی به‌صورت متمرکز تحت مدیریت شهرداری فعالیت می‌کند.

راه‌اندازی خطوط ویژه و سامانه حمل‌ونقل هوشمند

به گفته‌ی علی‌ضمیر، سامانه هم‌رو برای مدیریت و پایش ناوگان اتوبوسرانی راه‌اندازی شده است و خطوط ویژه شماره ۱ و ۲ هم‌اکنون در حال خدمت‌رسانی هستند.
وی گفت: بازخورد شهروندان از راه‌اندازی خطوط ویژه بسیار مثبت بوده و هدف ما کاهش زمان سفرهای درون‌شهری است.

ثبت جهانی هگمتانه و مطالعات جامع ترافیکی

در ادامه، معاون شهردار به اقدامات صورت‌گرفته برای ثبت جهانی هگمتانه اشاره کرد و گفت: همزمان با پیگیری‌های میراث فرهنگی، اقدامات عمرانی لازم نیز به‌طور کامل انجام شده است.
او افزود: در حوزه مطالعات طرح جامع ترافیک و طرح تفصیلی نیز گام‌های موثری برداشته شده تا توسعه شهر با برنامه‌ریزی دقیق پیش برود.

شناسایی و اصلاح ۶۴ نقطه حادثه‌خیز

علی‌ضمیر از بررسی ۶۴ نقطه حادثه‌خیز در سطح شهر خبر داد و گفت: شاخص‌های فنی این نقاط شناسایی شده و اصلاح هندسی آن‌ها در دستور کار است که برای نمونه در منطقه کوی جنت اصلاحات هندسی انجام شده و نتیجه مطلوبی داشته است.

در پایان، معاون امور زیربنایی و حمل‌ونقل شهرداری همدان از احداث بیش از ۱۱۸ چشمه سرویس بهداشتی عمومی در سطح شهر خبر داد و تأکید کرد: بهبود خدمات شهری و ارتقای رفاه عمومی شهروندان از اهداف اصلی مدیریت شهری است.