بازگشت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان

مدیرکل ارشاد و فرهنگ اسلامی استان همدان گفت: با پیگیری‌ها جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوانان بار دیگر به همدان برگشت که امسال برنامه با همت شهرداری برگزار می‌شود.
به گزارش پایگاه خبری همدانی ها ، مسعود ویژه ظهر امروز در جمع خبرنگاران در سالن جلسات اداره کل ارشاد از بازگشت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به همدان خبر داد و اظهار کرد: همدان بار دیگر میزبانی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان شد و بیست و نهمین دوره این جشنواره در نیمه دوم آبان در استان همدان برگزار می‌شود.
وی با بیان اینکه هشت سالن اجرا میزبان برگزاری این جشنواره خواهد بود گفت: فراخوانی برای گروه‌های مختلف نمایشی خواهیم داشت تا به دبیرخانه اعلام آمادگی کنند و برگزاری جشنواره پیش رود.
مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی همدان با بیان اینکه خاستگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان است و اساتید برجسته‌ای در این زمینه در استان داریم عنوان کرد: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان کشور رتبه ۱۳ را در جهان دارد و جزو رتبه‌دارترین جشنواره‌ها در جهان محسوب می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: خاستگاه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان است و ۲۰ دوره از این جشنواره در این خطه برگزار شده و ما نیز باید برای حفظ این میراث ملموس تلاش کنیم.
ویژه با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای دنیا شهرداری‌ها متولی برگزاری برنامه‌های فرهنگی و هنری هستند اما در کشور مورد غفلت واقع شده است افزود: سال گذشته به خاطر مشکلاتی این جشنواره از همدان به استان یزد و شهر اردکان منتقل شد که با اعتراض مردم و هنرمندان همدان مواجه شدیم چراکه این جشنواره‌ها باعث شور و نشاط در جامعه می‌شود.
وی با بیان اینکه جشنواره کودک از جشنواره‌هایی است که با استقبال بی‌نظیر مواجه می‌شود عنوان کرد: بیش از ۱۶۰ هزار نفر از مردم همدان از آخرین جشنواره این استان استقبال داشتند.
مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان همدان با بیان اینکه متاسفانه این جشنواره سال گذشته از همدان رفت ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردادی منعقد کرده بود که جشنواره دو سال در شهر اردکان یزد برگزار شود اما درخواست هنرمندان و مردم همدان باعث شد دوباره به این استان برگردد.
وی با بیان اینکه از سال گذشته با شهردار همدان وارد مذاکره شدیم تا حمایت‌هایی باشد و این جشنواره در همدان برگزار شود عنوان کرد: اتفاقا شهردار همدان استقبال کرد و جلسات ما با شهرداری و اعضای شورا باعث شد به یک نقطه مشترک برسیم و توافق صورت گیرد.
ویژه با بیان اینکه توافق شد جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با پشتیبانی شهرداری باشد بر این اساس انرژی را چند برابر کردیم و مکاتباتی را با وزیر فرهنگ و ارشاد داشتیم افزود: برای ادامه موافقت‌ها، نمایندگان مجلس را هم دعوت به پیگیری کردیم و بالاخره معاون وزیر را متقاعد کردیم این جشنواره در همدان برگزار شود.
وی با بیان اینکه ۱۶ تیرماه در شهرداری میزبان مدیرکل امور هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ بودیم و تصمیماتی در این جلسه گرفته شد گفت: در آنجا عنوان شد که تا مصوبه شورا نباشد، خبری منتشر نشود.مدیرکل اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی استان همدان با اشاره به اینکه در نهایت تفاهمنامه منعقد شد و روز گذشته در جلسه علنی شورا موضوع جشنواره مطرح و با اکثریت آراء شورا تصویب شد خاطرنشان کرد: بر اساس این توافق‌نامه تمام هزینه‌های برگزاری جشنواره را شهرداری همدان تقبل می‌کند.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که از سوی شهرداری پیشنهاد شد این است که شهر همدان چون با تعدادی از شهرهای دنیا خواهرخواندگی دارد، گروه‌های نمایشی این کشورها در این جشنواره حضور و اجرا داشته باشند افزود: کمک به اهداف “همدان، پایتخت گردشگری همدان” و آموزش شهروندی در خلال جشنواره مدنظر است.
ویژه با بیان اینکه جزو برنامه‌های اصلی وزارت فرهنگ است که این جشنواره مانند جشنواره فجر برگزار شود گفت: امسال دو رویداد بزرگ یکی همدان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی و ثبت جهانی هگمتانه را داریم که امیدواریم جشنواره تئاتر هم برگزار شود.