توصیه به مشارکت دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پژوهش‌های دانشگاهی باید به اجرا منجر شود گفت: دانشگاه‌ها در حل مسائل کشور مشارکت کنند.

به گزارش همدانی ها،حسین سیمایی، عصر امروز در اختتامیه نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه بوعلی‌سینا اظهارکرد: دانشگاه‌ها ظرفیت بزرگی برای تربیت نیروی انسانی و تولید دانش دارند و دولت چهاردهم انتظار ویژه‌ای از نقش‌آفرینی آن‌ها در حل مسائل کشور دارد.

وی با قدردانی از میزبانی دانشگاه بوعلی‌سینا و مشارکت فعال رؤسای دانشگاه‌ها افزود: سیاست‌های این دوره باید به بحث گذاشته شود و همه ما متعهد باشیم برنامه‌ها را مسئولانه اجرا کنیم؛ خوشبختانه در چند دانشگاه پروژه‌های ملی با پیگیری مستقیم رئیس‌جمهور آغاز شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تأکید کرد: در گذشته مطالعات دانشگاهی به سیاست اجرایی منجر نمی‌شد، اما رویکرد فعلی این است که دستگاه‌های اجرایی از مرحله پژوهش در کنار دانشگاه‌ها حضور داشته باشند و دانشگاه‌ها نیز در مرحله اجرا مسئولیت‌پذیر باشند.

وی به بحران آب به عنوان نمونه‌ای از این همکاری اشاره کرد و گفت: مدلی در دانشگاه تهران برای حکمرانی علمی آب طراحی شده که در سه تا چهار ماه آینده باید دستورالعمل‌ کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت آن ارائه شود و این پروژه به‌دنبال مقاله‌نویسی نیست، بلکه هدف آن ارائه راهکارهای عملی برای بخش کشاورزی و صنعت است.

سیمایی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: پژوهش‌ها باید ناظر به اجرا باشند؛ این موضوع یک نقطه عطف برای کشور و دانشگاه است.

آیین‌نامه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها ابلاغ می‌شود

وی با بیان اینکه اگر نتوانیم انتظارات جامعه را که دولت نماینده آن است برآورده کنیم، دو پیامد خواهد داشت افزود: نخست کاهش مشروعیت دانشگاه و دوم انزوای آن را به دنبال دارد و در چنین شرایطی برای دانشگاه جایگزین پیدا خواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت تقویت نقش اجتماعی دانشگاه‌ها افزود: البته مطالعات بنیادین باید ادامه یابد، اما در حوزه‌هایی که مردم باید نتیجه عملی آن را ببینند نیز دانشگاه‌ها باید حضور فعال داشته باشند.

وی با بیان اینکه آیین‌نامه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها نیز به‌زودی ابلاغ خواهد شد در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری به افتخار کشور تبدیل شده‌اند، گفت: این پارک‌ها علاوه بر ایجاد هیجان در حوزه علم و فناوری، موجب اشتغال‌زایی شده و اقتصاد را به سمت دانش‌بنیان سوق داده‌اند.

سیمایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۹ پارک علم و فناوری در کشور فعال است و در یک سال گذشته حدود ۳۰ هزار شغل جدید در آن‌ها ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری طی سال گذشته ۱۲۹ همت فروش داخلی و صادراتی داشتند که بین ۲۰ تا ۳۰ درصد رشد نشان می‌دهد عنوان کرد: هدف‌گذاری ما این است تا پایان دولت اشتغال در پارک‌های علم و فناوری به ۵۰۰ هزار نفر برسد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر نقش مدیران پارک‌ها گفت: وظیفه مدیر پارک صرفاً اداره جاری نیست؛ باید به‌طور فعال موانع پیش‌روی شرکت‌ها را برطرف کنند.

وی گفت: این شرکت‌ها ظرفیت رشد بالایی دارند اما بروکراسی سنگینمانع توسعه آن‌هاست و مدیران باید در این دوره با حمایت جدی، زمینه شکوفایی این شرکت‌ها را فراهم کنند.

تأکید بر مسکن استادان و توسعه هوش مصنوعی

سیمایی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه وضعیت موجود در آموزش عالی قابل قبول نیست، گفت: استادان دانشگاه ایثارگرانه فعالیت می‌کنند اما باید برای بهبود شرایط، اقدامات جدی انجام شود.

وی با بیان اینکه در زمینه ترمیم حقوق و دستمزد گام‌هایی برداشته‌ایم و پیگیر هستیم، اما موضوع مسکن یکی از مطالبات جدی استادان است که بخشی از آن با همکاری مدیریت دانشگاه‌ها قابل تحقق است ادامه داد: امیدواریم در این بخش نیز گزارش‌های موفقی ارائه شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر لزوم برنامه‌محوری افزود: باید اقداماتی انجام دهیم که به عنوان سنت‌های حسنه در آموزش عالی باقی بماند.

سیمایی گفت: برنامه هفتم توسعه، میثاق دولت و ملت است و باید به عنوان یک امر بنیادین و اساسی دنبال شود و رکود و سکون با شأن دانشگاه سازگار نیست؛ دانشگاه باید همواره در مسیر تحول‌خواهی و نوگرایی حرکت کند.

وی با اشاره به اهمیت حوزه‌های نوین علمی تصریح کرد: دیروز درباره فناوری‌های نو از جمله هوش مصنوعی توضیح دادم و انتظار دارم دانشگاه‌های صنعتی در مدت ۲۰ روز آینده برنامه مشخصی برای توسعه رشته‌ها، یادگیری و کاربرد هوش مصنوعی در دانشگاه خود ارائه دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: این امر در کنار هوشمندسازی خدمات دانشگاه، بخشی از راهبرد ملی در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

وی در بخش دیگر سخنانش بر ضرورت حفظ کرامت دانشجویان تأکید کرد و گفت: تمام مدیران دانشگاهی باید به حساسیت‌های دانشجو توجه کنند و فضای دانشگاه عاری از عوامل تحریک باشد.

سیمایی با بیان اینکه دانشجویان باید در محیطی سرشار از امید و نشاط تحصیل کنند و در برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مشارکت داده شوند افزود: نگاه مدیریت دانشگاه به همه تشکل‌ها و انجمن‌ها باید نگاه پدرانه، فراگیر و راهبری باشد.

استفاده از ظرفیت پژوهش و صنعت برای مدیریت علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه سخنان خود با تأکید بر لزوم پرهیز دانشگاه از ورود به جناح‌ها و طیف‌های سیاسی گفت: وظیفه ما راهبری است و اگر نتوانیم همه مطالبات را تأمین کنیم، می‌توانیم با فروتنی، اخلاق و مدیریت درست و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود، رضایت بیشتری جلب کنیم.

وی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد منابع پایداری در قوانین وجود دارد که از آن‌ها غفلت شده است ادامه داد: دانشگاه‌ها باید از ظرفیت حقوق‌دانان و اقتصاددانان خود استفاده کنند و مدیریت را تنها به تیم رسمی محدود نکنند.

سیمایی بیان کرد: بهره‌گیری پروژه‌ای از اساتید و گروه‌های مختلف می‌تواند به ارتقای مدیریت دانشگاه کمک کند.

وی با اشاره به ضرورت ارتباط بیشتر دانشگاه با صنعت گفت: بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها دارای بخش تحقیق و توسعه هستند و می‌توان این بخش‌ها را به دانشگاه دعوت کرد و فضا در اختیار آن‌ها قرار داد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: در یکی از دانشگاه‌ها سالن بزرگی به چند شرکت اختصاص داده شد تا تحقیقات و توسعه خود را در محیط دانشگاه انجام دهند و این کار علاوه بر فراهم کردن تجربه عینی برای دانشجویان، منافع مالی برای دانشگاه و مزایای تحقیقاتی برای شرکت‌ها به همراه دارد؛ یک تعامل برد-برد بدون هزینه اضافی.

وی در پایان از مشارکت فعال رؤسای دانشگاه‌ها در اجلاس قدردانی کرد.