به گزارش همدانی ها، حسین سیمایی امشب در حاشیه نود و نهمین اجلاس روسای دانشگاهها و موسسات آموزش عالی پژوهشی و فناوری در سالن شهید رئیسی دانشگاه بوعلی سینا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در این اجلاس با همه روسای دانشگاهها و پژوهشگاهها درباره مسائل جاری دانشگاهها، آموزش، پژوهش، فناوری، فرهنگ و رفاه گفتگو و همفکری شد تا سال تحصیلی جدید با نشاط و پویایی آغاز شود و هدف ما جلب حداکثری رضایت دانشجویان و بهبود معیشت اساتید و کارکنان است.
وی افزود: دانشگاهها موظف به ارائه آموزشهای هوشمند و توسعه پژوهشهای کاربردی هستند که بتوانند به کاهش دغدغههای مردم و مسئولان کمک کند و مسئولیت اجتماعی دانشگاه را تقویت کنند.
وزیر علوم درباره توسعه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی فناوری جدیدی است که تمامی عرصههای زندگی را تحت تأثیر قرار داده و میتواند در بهبود کشاورزی، پزشکی، حمل و نقل و محیط زیست نقش بسزایی داشته باشد.
وی اضافه کرد: دانشگاهها برنامهریزی درسی جدید، ایجاد رشته و مقاطع تحصیلی و توسعه آزمایشگاههای مرتبط با هوش مصنوعی را در دستور کار دارند و به جذب سرمایه و تقویت زیرساختها اهتمام دارند.
سیمایی در پاسخ به پرسشی درباره اشتغال فارغالتحصیلان یادآور شد: وزارت علوم موظف است رشتههای تحصیلی اشتغالپذیر ارائه دهد، اما ایجاد فرصت شغلی مستلزم توسعه اقتصاد، سرمایهگذاری در صنعت، کشاورزی و خدمات است و وزارت علوم تلاش میکند معیشت و کرامت فارغالتحصیلان را بهبود بخشد تا اثرگذاری آنها در کشور مشهود باشد.
وی با تقدیر از تلاشهای جامعه دانشگاهی، تاکید کرد: امیدواریم سال تحصیلی جدید با موفقیت و پیشرفت بیشتر همراه باشد و دانشگاهها به تقویت متخصصان برای آیندهای بهتر کمک کنند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوریدر پاسخ به پرسشهای خبرنگاران درباره حذف ترم تحصیلی، همکاری با صنعت و ماندگاری نخبگان در کشور، عنوان کرد: هیچ برنامهای برای حذف ترم دانشجویان تحصیلات تکمیلی وجود ندارد، اما برای دانشجویان متقاضی بورس صنعت، امکان تطبیق واحدهای درسی با نیازهای صنعت فراهم شده است.
وی ادامه داد: بهعنوان مثال، اگر صنعتی پنج دانشجو برای پروژه خاص خود نیاز داشته باشد، واحدهای درسی این دانشجویان متناسب با درخواست آن صنعت تغییر خواهد کرد.
سیمایی درباره افزایش ظرفیت و برنامههای پژوهشی گفت: در حوزه علوم انسانی و سایر رشتهها، هدف وزارت علوم فراهم کردن بستر علمی مناسب برای پژوهشگران و دانشجویان علاقهمند به تحقیق است.
وی با اشاره به اینکه ایجاد آزمایشگاههای بهروز، دسترسی به پایگاههای علمی بینالمللی و تجهیز کتابخانهها از اولویتهای اصلی ماست اضافه کرد: برای این منظور، ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای دسترسی به پایگاههای علمی و تجهیز آزمایشگاهها در نظر گرفته شده و همکاریهای لازم با معاونت علمی ریاست جمهوری انجام شده است.
وزیر علوم درباره مهاجرت نخبگان نیز تاکید کرد: یکی از عوامل مهاجرت، نبود بسترهای علمی کافی و بهروز در کشور است و با توسعه امکانات پژوهشی و علمی، تلاش میکنیم جذابیتهای علمی لازم برای ماندگاری نخبگان در کشور فراهم شود و فرصت فعالیت تحقیقاتی و کاربردی برای آنان افزایش یابد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تلاش ما ایجاد تعادل بین آموزش، پژوهش و همکاری با صنعت است تا دانشجویان و پژوهشگران بتوانند مستقیماً در توسعه علمی و اقتصادی کشور مشارکت داشته باشند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بانک آینده معادل ۶۰ درصد پولی که از ما در قطر بلوکه شده را به بانک مرکزی بدهکار است گفت: بانکهای خصوصی متعددی داریم که بدهی آنها به بانک مرکزی چند برابر مطالبات ما از آمریکاست که در قطر بلوکه کرده است.
در بیانیه پایانی نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا بر هوشمندسازی آموزش عالی، تقویت مسئولیت اجتماعی دانشگاهها، ارتقای سلامت و نشاط دانشگاهی و نقشآفرینی مؤثر در حل مسائل جامعه تأکید شد.
وزیر علوم با اشاره به میزبانی شایسته همدانی ها از نودونهمین اجلاس روسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری کشور گفت : میزبانی داشنگاه بوعلی سینا بسیار مطلوب بود و بازخوردهای مثبتی از رؤسای دانشگاهها و مدیران پارکهای علم و فناوری دریافت کردیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پژوهشهای دانشگاهی باید به اجرا منجر شود گفت: دانشگاهها در حل مسائل کشور مشارکت کنند.