به گزارش همدانی ها، بیانیه پایانی نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور که به میزبانی دانشگاه بوعلی سینا همدان در تاریخ ۱۲ و ۱۳ شهریور برگزار شد، به شرح زیر است:
بسم الله الرحمن الرحیم
در آستانه بهار آموزش و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۵-۱۴۰۴ و مقارن با دومین سال استقرار دولت وفاق ملی، ما روسای دانشگاهها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشوردر بیانیه پایانی اجلاس ۱۴۰۴ با تاکید بر بازخوانی ارزشهای تمدنی ایران و ارسال پیام وحدت و همبستگی ملی و بهرهگیری از فرصتها و ظرفیتهای هوش مصنوعی در فعالیتها و کارکردهای آموزش عالی و به منظور بهرهوری آموزشی و بازآفرینی نشاط عمومی در دانشگاهها و محیطهای آموزش عالی کشور، هم صدا و متعهد میشویم که حکمرانی آموزش عالی کشور در سال تحصیلی پیشرو با تکیه بر سرفصلها و رهنمودهای زیر پیگیری و اجرا شود:
-بهرهگیری از اصول «حکمرانی فروتنانه» در مدیریت و رهبری فعالیتهای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و فناوری موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به ویژه مواجهه اخلاقی و انسانی با ذینفعان اصلی آموزش عالی، دانشجویان، اعضای هیئت علمی و کارکنان آموزشی و مشارکت آحاد دانشگاه در فرایندتصمیمسازیها و سیاستگذاریها.
-توجه راهبردی به «مسئولیت اجتماعی آموزش عالی» و توسعه دانشگاه اجتماعی و توجه به شاخصها و سنجههای مسولیتپذیری اجتماعی در برنامههای راهبردی و علمی موسسات آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری کشور.
-در اولویت قرار دادن حل مسائل و مشکلات جامعه و صنعت و نقش آفرینی موثر دانشگاهها، موسسات آموزشی، پژوهشی و فناوری کشور با استفاده از ظرفیتها و منابع قانونی به ویژه مواد ۱۱ و ۱۳ قانون جهش تولید دانشبنیان.
-توجه ویژه به تولیدات علمی و محصولات دانشی در حوزههای علمی بویژه حوزۀ علوم انسانی و اجتماعی در سطح بینالمللی با توجه به پتانسیلهای موجود در کشور.
-برنامه ریزی برای رشد و توسعه دورههای پسادکتری و ضرورت ترویج و نهادینه کردن اخلاق در پژوهش بویژه در پایان نامهها و رسالههای دکتری.
-تلاش برای هوشمندسازی آموزش عالی و استفاده از فرصتها و ظرفیتهای «فناوریهای آموزشی نوظهور»، بویژه هوش مصنوعی در سیاستگذاریها و فرایند آموزش عالی به منظور توسعه محیطهای آموزشی هوشمند و لزوم اجراییسازی برنامه دانشگاه هوشمند.
-لزوم رعایت توازن و تعادل در توجه سیاستی به حوزههای ملی، دینی، هنری، هویتی و زیستمحیطی در هدفگذاریها و فعالیتهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری و برجسته کردن نهادهای میانجی اعم از انجمنهای علمی، کانونهای فرهنگی و هنری، تشکلهای سیاسی، انجمنهای صنفی و نشریات.
-توسعه زیرساختها، و ظرفیتسازی محیطهای آموزشی پویا برای بهداشت جسمی و روانی دانشجویان در محیطها آموزشی و درسی و اهمیت دادن به تعاملات و مواجهات چهره به چهره و ضرورت حضور مدیریت در فضاهای مختلف آموزشی در فراهم کردن امکان گفتوگو با مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور.
-فراهم کردن زیرساختهای توسعه «مرجعیت علمی» و «تنوعبخشی به جذب و پذیرش دانشجویان بینالمللی» از کشورهای منطقه و جهان با تمرکز بر حوزهها و رشتههایی که به لحاظ علمی، فرهنگی و اقتصادی از مزیت نسبی برخوردارند.
-بازاندیشی در اقتصاد آموزش عالی و تحقق تدریجی استقلال مالی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری کشور.
-تدابیر سیاستی و ارائه راهکارهای کاربردی و ممکن در ارتقای حقوق و معیشت اعضای هیئت علمی و غیر هیئت علمی.
-ضرورت انضباط مالی در شرایط سخت اقتصادی و بحرانها و استفاده از ظرفیتهای قانونی و مصرح در قانون برنامۀ هفتم پیشرفت.
-تمرکز ویژه بر آموزش و توانمندسازی مهارتی دانشجویان به منظور افزایش فرصت اشتغال پذیری آنها در زیرنظام و دورههای تحصیلی مختلف و اجراییسازی کامل مفاد مربوط با آموزش مهارتی در مواد ۹۳ و ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت.
-لزوم تقویت تابآوری مدیریت دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور در برابر وقایع غیرمنتظره اجتماعی و اقتصادی همچون جنگ، تحریم ها، بحرانهای انرژی و محیط زیستی.
-ضرورت معطوف ساختن سیاستگذاریهای آموزش عالی به حل مسائل کشور و شناسایی بحرانها و مشکلات عمده فرهنگی و اجتماعی و هنجاری کشور با روشهای علمی و پژوهشهای آیندهنگرانه.
-اهتمام ویژه به توسعه و ارتقای سلامت جسمی و روانی جامعه دانشگاهی ویش بینی بودجهای مستقل، پایدار و هدفمند برای ورزش دانشگاهی تا علاوه بر حمایت شایسته از ورزش قهرمانی، زمینه تعمیم و گسترش ورزش همگانی در میان اعضای هیئت علمی و غیر هیات علمی بویژه دانشجویان فراهم شود.
-ارتقاء مراکز فناوری و نوآوری به سمت پارکهای فناوری نسل جدید از مسیر جلب مشارکت بخش خصوصی و با استفاده از ظرفیتهای قانون جهش تولید دانشبنیان و تدوین شاخصهای جدید ارزیابی عملکرد پارکهای علم و فناوری
-تقویت محورهای همکاری دانشگاهها و پارکهای علم و فناوری در ایجاد مراکز توانمندسازی و ارتقاء مهارت نیروی انسانی دانشگاهها با برنامههایی نظیر حمایت از گرنت فناوری، پسادکتری و دستیار فناوری و نوآفرین صنعتساز و ارائۀ برنامۀ داشبورد اطلاعاتی زیست بوم فناوری ایران.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه بانک آینده معادل ۶۰ درصد پولی که از ما در قطر بلوکه شده را به بانک مرکزی بدهکار است گفت: بانکهای خصوصی متعددی داریم که بدهی آنها به بانک مرکزی چند برابر مطالبات ما از آمریکاست که در قطر بلوکه کرده است.
وزیر علوم با اشاره به میزبانی شایسته همدانی ها از نودونهمین اجلاس روسای دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و پارکهای علم و فناوری کشور گفت : میزبانی داشنگاه بوعلی سینا بسیار مطلوب بود و بازخوردهای مثبتی از رؤسای دانشگاهها و مدیران پارکهای علم و فناوری دریافت کردیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه پژوهشهای دانشگاهی باید به اجرا منجر شود گفت: دانشگاهها در حل مسائل کشور مشارکت کنند.
پردیس جدید علم و فناوری و خوابگاه متأهلی دانشگاه بوعلی در جریان نود و نهمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در دانشگاه بوعلیسینا با حضور وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری کلنگ زنی شد.